۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۸۳۹۳۱

یادداشت | پشت پرده میانجی‎گری آمریکا برای پایان جنگ یمن

یادداشت | پشت پرده میانجی‎گری آمریکا برای پایان جنگ یمن
آمریکا با ارائه طرح پیشنهادی خود جهت پایان جنگ یمن و استقبال رژیم آل سعود از آن درپی تجزیه این کشور است.

یمن و آمریکا

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، چندی است که ماجرای پایان جنگ یمن و خروج رژیم آل سعود از باتلاق جنگی که از ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ (۱۹ مارس ۲۰۱۵ میلادی) آغاز شده، به موضوع داغ رسانه های بین المللی تبدیل شده است، بر این اساس حجت الاسلام شیخ عارف ابراهیمی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم طی یادداشتی به بررسی برخی از زوایای این ماجرا پرداخته است.

به طور یقین طولانی شدن جنگ عربستان و هم پیمانانش در یمن خسارت های سیاسی، امنیتی و منطقه ای بسیاری برای آنان داشته، بنابراین بدیهی است که عربستان به شیوه های مختلف درپی تمام کردن ماجرای یمن و خروج از آن با کمترین هزینه سیاسی و امنیتی باشد. توسل به آمریکا و کشورهای غربی و دادن رشوه های بسیار به آنان برای ترمیم چهره مخدوش خود در ماجرای جنگ یمن یکی از تیرهایست که رژیم آل سعود در تاریکی شلیک کرده است.

موضع آمریکا نسبت به درخواست های پنهان و آشکار عربستان جهت پایان جنگ یمن به دو شیوه بوده است:

۱. استفاده از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد سیاست های رژیم آل سعود برای فشار ظاهری به عربستان جهت پایان جنگ یمن و محاصره قطر؛

۲. اقدام هماهنگ «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در بامداد چهارشنبه برای تاکید بر پایان بحران یمن، طی یک ماه آینده.

در این بین چند نکته قابل تأمل و دقت نظر است:

 در ابتدا باید سوال پرسید که چرا آمریکا و با چه هدفی بعد از 3 سال و 7 ماه درپی حمایت از مردم مظلوم یمن و پایان جنگ در این کشور برآمده است؟ واضح است که آمریکا به طور آشکار از ائتلاف عربستان علیه یمن حمایت کرده و مشاوران نظامی و فرماندهان بسیاری برای کمک به رژیم آل سعود به این کشور اعزام کرده است بنابراین اکنون با دادن اولتيماتوم در پی مطرح کردن خود به عنوان منجی مردم مظلوم یمن، بهبود چهره مخدوش شده خود در مسائل حقوق بشر، ترمیم وجهه ابر قدرتی و تاثیرگذاری خود در منطقه و تجزیه یمن است.

آمریکا و عربستان از همان ابتدا درپی تجزیه یمن و تسلط بر منابع آن بودند بنابراین واشنگتن و ریاض درصدد هستند که آنچه با نیروی نظامی به دست نیاورده اند را با مذاکره و سیاست‌بازی بدست آورند. استقبال عربستان و هم‎پیمانانش از طرح پیشنهادی آمریکا از دیگر اموری است که می تواند گواه این مطلب باشد.

آمریکا، عربستان و هم‎پیمانشان از قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه بسیار بیمناک هستند بنابراین با تهدید و تطمیع درپی محدود کردن منطقه نفوذ ایران و دور کردن متحدان و دوستان این کشور هستند. اجرای سریع طرح آشتی رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی نظیر عمان، تهدید سیاسی و امنیتی عراق طی چند ماه گذشته و در نهایت ورود مستقیم به ماجرای یمن از شاهد مثال های این ترس میتواند باشد.

همان طور که سران سیاسی و امنیتی و جنبش انصار الله یمن اعلام کرده اند، «اگر آمریکا بخواهد جنگ یمن متوقف شود، باید تجاوزگریِ خود علیه این کشور را متوقف کند» و لزومی ندارد به اصلاحاتی تمسک جوید که خود را به عنوان یک میانجی بی طرف در این تجاوزگری نشان دهد.

آمریکا با اولتیماتم یک ماهه برای پایان بحران ثابت کرد که این کشور درپی انحراف اذهان جهانیان از عربستان و سرپوش گذاشتن بر جنایت‎های بیشمار این کشور در یمن است.

هیچ کشوری دخالت در امور کشورش را اجازه نمی دهد و پر واضح است که یمن راضی به این گونه میانجی گری ها نیست و در پی مذاکرات سیاسی یمنی – یمنی است.

عدم حمایت همه جانبه آمریکا از عربستان در جنگ با یمن و ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم آل سعود می تواند یکی از مهمترین اقدامات آمریکا به جای پیشنهادهای واهی در زمینه جنگ یمن باشد.

ارسال نظرات